Utdanningen har fokus på kundebehandling og service, med dybde og breddekunnskap i ikt-systemet og ikt-infrastruktur.

iStock_000010161390LargeArbeidet omfatter brukerstøtte, opplæring og rådgivning/veiledning individuelt og i grupper. Det vektlegges sosial kompetanse, selvstendighet, systematisk og nøyaktig arbeid.

Læretiden gjennomføres i IKT-enhet i kommunene, fylkeskommunen eller på videregående skole

Hovedområdene til IKT- servicefaget

IKT-servicefaget består av tre hovedområder: Systemdrift og systemovervåkning, Bruker-og driftsstøtte, og tjenesteutvikling. Hovedområdene utfyller hverandre, og må ses i sammenheng.

Systemdrift og systemovervåkning inkluderer avtaler av leveranse av IKT tjenester, og man får kunnskap i feilhåndtering, kvalitetsarbeid og overvåking av systemdrift.

Mens bruker-og driftsstøtte ser på service i samsvar med gjeldende regelverk for personvern og virksomhetes etiske regler, ser tjenesteutvikling på kartlegging av virksomhetens organisering, produksjon og hvordan bruk av IKT kan effektivisere arbeidsprosesser og bidra til å utvikle virksomheten.

Sluttvurdering av læretiden

Alle hovedområdene ferdigstilles i en sluttvurdering i form av fagprøven, som gjennomføres innenfor en tidsramme på 5 virkedager.

Har du noen spørsmål angående ikt service faget kan du ta kontakt her.