Tips til en suksessfull jobbsøknad

Office Workstation Notebook Home Office Business

Jobbsøknadens funksjon er å få arbeidsgiver til å bli interessert i nettopp deg, og kalle deg inn til et intervju. Jobbsøknaden skal være kort og informativ, og skal markedsføre deg og dine kvalifikasjoner til jobben som du søker på. For at jobbsøknaden skal treffe blink, er det noen ting du burde tenke på når du skriver søknaden. 

Hva skal du ha med i søknaden?

I jobbsøknaden skal du vise at du er motivert for jobben, og at du har de egenskapene og den kunnskapen som trengs for å gjøre en god jobb. En søknad trenger ikke å være så veldig lang. Det viktigste er at du får med nøkkelkvalifikasjonene dine, og at søknaden er presis og oversiktlig. Du skriver om deg selv, så søknaden kan gjerne skrives i jeg-form. 

Når du skal skrive en søknad, er det første du skal gjøre å lese nøye gjennom stillingsutlysningen. Notér gjerne ned hvilke egenskaper de søker etter som du har, og de erfaringene du har som er relevant for denne stillingen. Gjør det de ber om. Hvis de ønsker en kort søknad, så skriver du en kort søknad. Ber de om arbeidsprøver, så legger du ved disse. 

Innledning

Du burde alltid starte med å skrive hvor du fant stillingsutlysningen. Fant du den på finn.no eller i et butikkvindu, så skriver du det. Var det noen som anbefalte deg å søke? Da skriver du dette. Legg gjerne ved navn, hvis det er noen som allerede jobber i virksomheten. Deretter kan du legge til en kort tekst om deg og hvorfor du vil ha denne stillingen. Hvorfor passer akkurat du til denne jobben?

Mellomdel

Etter innledningen skal du skrive en tekst som skal overbevise arbeidsgiveren om at du er den riktige personen for denne stillingen. Her skal du presentere kunnskap og egenskaper du har som er viktig for jobben. Legg fram relevant arbeidserfaring fra tidligere jobber, verv og organisasjoner. Målet er å overbevise arbeidsgiveren om at dine egenskaper, kunnskap og personlighet gjør deg til det beste valget for stillingen som du har søkt på.

Avslutning

I avslutningen kan du legge til litt praktisk informasjon, som for eksempel når du kan begynne å jobbe. Bor du nært arbeidsplassen og kan komme på kort varsel? Da skriver du dette. Skriv gjerne at de kan ta kontakt med deg dersom de har noen flere spørsmål. Vær uredd og åpen.

Les mer: Slik skriver du søknad som lærling

Tenk på lesbarhet og ryddighet i dokumentet. Sjekk om du har noen skrivefeil og få gjerne noen til å korrekturlese søknaden din før du sender den.

CV og søknad skal sendes sammen

Sørg for å ha CVen klar når du skal søke på jobb. Søknaden sendes alltid sammen med en CV og eventuelle referanser og vitnemål, dersom dette er spesifisert i annonsen. I CVen står alt av praktisk informasjon og oversikt over din yrkeskarriere og utdanning. Her skriver du personlig informasjon, hvilken skolegang du har hatt, tidligere arbeid, førerkort, språk og diverse egenskaper. Start i omvendt kronologisk rekkefølge, altså det nyeste først.

Husk at CVen skal være relevant for den jobben du søker på, så du trenger ikke å ta med da du var avisbud i sjuende klasse, hvis ikke dette viser en egenskap som er verdsatt på i den jobben du søker på. 

Vi hjelper deg gjerne

Lurer du på noe vedrørende søknader eller lærlingplasser? Ta kontakt med oss via vårt kontaktskjema, eller ring oss på telefon 32 89 04 54. Vi svarer deg på det du lurer på!